HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 İlginç Matematik Bilgileri

Go down 
AuthorMessage
starl!k

avatar

Mesaj Sayısı : 13
Rep : 4
İtibar : 33
Yaş : 28
Nerden : Antalya

PostSubject: İlginç Matematik Bilgileri   Tue Jun 02, 2009 1:26 am

Matematik sözcüğünün , Antik Yunanca'daki
"matesis" sözcüğünden geldiğini ve anlamının "ben bilirim" demek
olduğunu biliyor musunuz?



Pisagor'un, aynı zamanda tarihte en çok bilmece üreten matematikçilerden biri olduğunu biliyor musunuz?



Şimdi
de size çok bildik bir problem. Lütfen kendiniz çözmeye çalışın ve bir
problem çözmenin keyfini yaşayın. Problemin çözümü haftaya bu sayfada
yer alacak nasıl olsa! Siz kendinizi deneyin ve bu keyfi yaşayın.



Uzayda
sonsuz sayıda odası olan bir otel hayal edin. Ve diyelim ki, sonsuz
sayıda turist otele gelmiş olsun. Fakat tam herkes odalara
yerleşmişken, birden ortaya geçikmiş bir turist çıkıyor.

Buyrun bakalım! Bütün odalar dolu. Şimdi ne yapacaksınız? adamı nereye yatıracaksınız?

Bu
problemi Ece Temelkuran'nın "Matematik sevinç dolu bir şeydir. Çünkü
"bilmek" korkuyu azaltır. Matematik, deli adamların çocuklara zorluk
olsun diye uydurduğu bir şaçmalık değil, hayatın kendisidir;
kendisindendir." diye başlayan makalesinden hagayretliler için
alınmıştır.

Asal Sayılar rastgele değilmiymiş?

ABD'deki Boston Üniversitesinden araştırmacılar, asal sayıların dağılımının
bir düzene bağlı olabileceğini ortaya çıkarmışlar.Asal sayılar, yalnızca
bire ve kendilerine tam olarak bölünebilen sayılar. Bu sayılardan ilk
altısı, 2, 3, 5, 7, 11, 13. Bilinen en büyük sal sayıysa, dört milyon
basamaklı. Bugüne kadar kimse, asal sayıların herhangi bir kurala bağlı olup
olmadığını anlayamamış. Araştırmacılar, birbirini izleyen asal sayıların
arasında kaçar rakam olduğunu ve bunların sayılarının nasıl değiştiğini
incelemişler. İlk altı asal sayının (2, 3, 7, 11, 13) aralarındaki rakam
sayısı sırasıyla 1, 2, 2, 4 ve 2. Rakam sayılarının arasındaki farklarsa,
+1, 0, +2, -2 ve +2. Araştırmacılar, ardışık asal sayıların arasındaki rakam
sayısının farkının, bir ölçüde önceden tahmin edilebilir olduğunu görmüşler.
Bu farklar ard arda sıralandığında, pozitif bir sayının ardından çoğu kez
onun toplamaya göre tersi geliyor. Tıpkı yukarıdaki örnekte +2'den
sonra -22nin gelmesi gibi.


200 binden fazla bilgisayarın kullanıldığı 2 yıllık bir çalışma sonucunda, 6
milyon 320 bin 430 basamaklı en büyük asal sayı tespit edilmiş.

6 milyonun üzerinde basamağı olan en büyük Mersenne asal sayısını, 17 Kasım
2003 tarihinde Michael Shafer isimli Amerikalı bir üniversite öğrencisi
bulmuş. Sayının gerçekten bir Mersenne asıl sayısı olduğu doğrulanmış. Yeni
bulunan asal sayıyla Mersenne asallarının sayısı 40'a çıkmış.
En büyük asal sayı 2 üzeri 20.9960.11 - 1 olarak ifade ediliyor.

BİLİM DÜNYASINDAN
Bilimciler
beynin özel bir bölümünün matematikle uğraştığını buldular.
Diskalkuli'li ( hesap yapamayan) coçukların beyinleri araştırılırken bu
sonuca ulaşıldı. Bulgular, daha iyi bir aritmetik eğitiminin yolunu
açabilir.

Beynin o bölgesi aslında, matematikle ilgili değil.
Ancak, hacimsel imgenin ilintili olduğu iç ön kıvrım, Albert
Einstein'da alışılmadık derecede büyüktü.

matematik ilginçtir

................1x8+1=9
..............12x8+2=98
............123x8+3=987
.........1234x8+4 =9876
........12345x8+5=98765
......123456x8+6=987654
....1234567x8+7=9876543
..12345678x8+8=98765432
123456789x8+9=987654321

Matematikte niçin (-2) ile (-2) nin çarpımı (+4) tür? Haftanın beş günü işe
otobüs ile gidip geldiğinizi varsayalım. Her sefer bir milyonluk bir biletle
yapılıyor. On milyon tutarında on tane bilet aldınız. Hergün gidiş geliş
kullandıkça iki tanesi eksiliyor. Bunun eşitlikteki yeri (-2) dir. Siz bu
işi beş gün süresince yani 5 kez yaparsanız (-2)x(+5)= 10 olur. Diyelim ki
bayram tatilinin iki günü o haftanın Perşembe ve Cuma günlerine geldi ve
tatil. Bu kez yapmanız gerekeni yapmıyorsunuz. İki günlük 4 bileti
kullanmıyorsunuz. Bu hareket, yapmanız gerekene göre negatif yani ters yönde
bir harekettir. Hergün bilet almak yerine iki gün süresince hiç bilet
kullanmıyorsunuz.İki kere negatif hareketi "-2" bilet üzerinde yapınca o
hafta elinizde (-2)x(-2) =(+4) bilet kalıyor.

HARDY ve RAMANUJAN

Ramanujan Putney'deki bir hastanede ölüm döşeğinde yatarken Hardy onu
ziyarete giderdi. O gün de her zamanki ulaşım aracı olan taksi ile gitmişti.
Ramanujan'ın yattığı odaya girdi. Hardy, konuşma başlatmaktaki her zamanki
beceriksizliği ile, muhtemelen daha selamlaşmadan ve mutlaka ilk söz olarak:

- Geldiğim taksinin numarası 1729'du. Bana çok alelade bir sayı gibi
geldi.

dedi. Ramanujan'ın buna yanıtı şuydu:

- Hayır Hardy!.. Hayır Hardy!.. Çok ilginç bir sayı. İki küpün
toplamı olarak iki ayrı şekilde ifade edilebilen en küçük sayı.
Back to top Go down
View user profile http://arkadasim.forum.st/
starl!k

avatar

Mesaj Sayısı : 13
Rep : 4
İtibar : 33
Yaş : 28
Nerden : Antalya

PostSubject: Re: İlginç Matematik Bilgileri   Tue Jun 02, 2009 1:26 am

Pi Sayısı



Kısaca bir dairenin çevresinin çapına oranı, p sayısını verir.

İnsanoğlu, aslında çok önemli vazifeleri olan bu sayı üzerinde çok

düşünmüştür. Yıllarca tam olarak bir değer bulamamakla beraber, gerçek

değerine en yakın sonuçları kullanabilmek için çaba sarfetmişlerdir.



p' nin kronolojik gelişimine baktığımızda günümüzde dahi tam bir sonuç

bulunamamıştır. Çeşitli formüller üretilmesine rağmen sadece her seferinde

gerçek değere biraz daha yaklaşılmıştır. Arşimet 3.1/7 ile 3.10/71

arasında bir sayı olarak hesapladı. Mısırlılar 3.1605, Babilliler 3.1/8,

Batlamyus 3.14166 olarak kullandı. İtalyan Lazzarini 3.1415929, Fibonacci

ise 3.141818 ile işlem yapıyordu. 18.yyda 140, 19yyda 500 basamağa kadar

hesaplandı. İlk bilgisayarlarla 2035 basamağı hesaplanırken günümüzde

milyonlarca basamağa kadar çıkılıyor. İşin ilginç tarafı, hâlâ tam bir sonuç

yok. Herhangi bir yerinde devir olsa iş yine kolaylaşacak. Ama henüz öyle

bir şeye de rastlanmadı. Şu anda bilinen değerden birkaç basamak:



pi=3,1415926535897932384626433832795028841



971693993751058209749445923078164062862089



986280348253421170679821480865132823066470



938446095505822317253594081284811174502841027..
Back to top Go down
View user profile http://arkadasim.forum.st/
starl!k

avatar

Mesaj Sayısı : 13
Rep : 4
İtibar : 33
Yaş : 28
Nerden : Antalya

PostSubject: Re: İlginç Matematik Bilgileri   Tue Jun 02, 2009 1:26 am


Gerekli Malzemeler

o Kağıt

o Kalem

o Hesap Makinesi

Bir parça kağıda 10 sıra çizgi çiziniz ve arkadaşlarınızdan birine ilk
sıraya bir sayı yazmasını söyleyiniz. Bir başka arkadaşınızdan da
ikinci sıraya herhangi bir sayı yazmasını söyleyiniz. Şimdi
arkadaşlarınıza bu iki sayıyı toplayıp üçüncü sıraya yazmalarını
söyleyin. Bu şekilde son yazılan iki sayıyı toplayıp bir alta yazmaya
devam etmelerini söyleyiniz. Tam arkadaşlarınız 7. sıraya geldiklerinde
hemen 7. sıraya yazılan sayıyı 11 ile çarpıp sonucu bir kağıda yazın ve
kağıdı katlayıp bir kenara koyun. Arkadaşlarınız 10 sırayı bu şekilde
sayılarla doldurduklarında onlardan bu on sayının tamamını
toplamalarını söyleyiniz.
Ve sonra, katladığınız kağıdı açıp sizin sonucu onlardan çok daha önce bulduğunuzu gösterebilirsiniz..

Matematik Bunun Neresinde?

1. sayı : a1

2. sayı : a2

3. sayı : a1+a2

4. sayı : a1+2a2

5. sayı : 2a1+3a2

6. sayı : 3a1+5a2

7. sayı : 5a1+8a2

8. sayı : 8a1+13a2

9. sayı : 13a1+21a2

10.sayı: 21a1+34a2 olur.

Bu on sayıyı topladığımızda 55a1+88a2=11(5a1+8a2) sayısını elde ederiz ki bu 7. sayının 11 katıdır.
Back to top Go down
View user profile http://arkadasim.forum.st/
starl!k

avatar

Mesaj Sayısı : 13
Rep : 4
İtibar : 33
Yaş : 28
Nerden : Antalya

PostSubject: Re: İlginç Matematik Bilgileri   Tue Jun 02, 2009 1:27 am

Geleneksel matematik profesörü; ya dalgındır, ya da böyle olduğuna inanılır.

Genelde, kayıp şemsiyesini arayarak insanların arasında dolaşır. Sınıfa

arkasını dönüp; kara tahtaya bakmayı yeğlemiş 'a' yazmıştır, 'b' der, 'c'

demek istemiştir, ama doğrusu 'd' dir. Onun deyişlerinden bazıları kulaktan

kulağa aktarılarak günümüze kadar gelmiştir. İşte bunlardan bazıları;



-'Bu diferansiyel denklemini çözmek için bulana dek denkleme bakmalısınız.'

-'Bu ilke öylesine genel ki hiçbir uygulaması yoktur.'

-'Geometri, doğru olmayan şekiller üzerinde doğru mantık yürütebilme

sanatıdır.'

-'Benim bir güçlüğü yenme yöntemim güçlüğün etrafından dolanmaktır.'

-'Yöntem ile araç arasındaki fark nedir? Yöntem iki kez kullandığımız

araçtır.'



Her şeye rağmen bu tip geleneksel Matemetik profesöründen bazı şeyler

öğrenebilirsiniz. Size hiçbir şey öğretmeyecek bir Matematik öğretmeninin

gelenekselleşmeyeceğini umalım...(Free Web site hosting-Freeserves.com)
Back to top Go down
View user profile http://arkadasim.forum.st/
 
İlginç Matematik Bilgileri
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Konu Bilgileri (Detaylı Bilgiler)
» YetkınForumda iLk ve Tek Konu BilgiLeri (ModeLLer)
» FTP Bilgileri
» Profil Bilgileri Ortalama
» Profil bilgileri sorunu

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
BİLGE FORUM - Forum Bilge :: Lise Ödev Kaynakları :: Matematik Ödevleri-
Jump to: