Latest topics | » MODİFİYE ARAÇ RESMİ by Saliha Thu Jun 04, 2009 10:28 am
» ESER-YAZAR EŞLEŞTİRMELERİ (ÖSS'YE HAZIRLIK) by Saliha Thu Jun 04, 2009 9:41 am
» Cezmi (Namık Kemal) by Saliha Thu Jun 04, 2009 9:19 am
» İntibah (Namık Kemal) by Saliha Thu Jun 04, 2009 9:16 am
» Zehra (Nabizade Nazım) by Saliha Thu Jun 04, 2009 9:14 am
» Dokuzuncu Hariciye Koğuşu (Peyami Safa) by Saliha Thu Jun 04, 2009 9:11 am
» Eğitim-öğretim sürecinde sınıf tekrarı hakkında ne düşünüyorsunuz? by JOKER Thu Jun 04, 2009 8:46 am
» Yabancı dil öğretiminin 4.sınıf başlamasını nasıl buluyorsunuz? by JOKER Thu Jun 04, 2009 8:43 am
» Meb'in derslerde müfettiş denetimini kaldırmasını nasıl buluyorsunuz? by JOKER Thu Jun 04, 2009 8:42 am
» E-Okul sistemini başarılı-yararlı buluyor musunuz? by JOKER Thu Jun 04, 2009 8:39 am
|
| | İlginç Matematik Bilgileri | |
| | Author | Message |
---|
starl!k
Mesaj Sayısı : 13 Rep : 4 İtibar : 33 Yaş : 33 Nerden : Antalya
| Subject: İlginç Matematik Bilgileri Tue Jun 02, 2009 1:26 am | |
| Matematik sözcüğünün , Antik Yunanca'daki "matesis" sözcüğünden geldiğini ve anlamının "ben bilirim" demek olduğunu biliyor musunuz?
Pisagor'un, aynı zamanda tarihte en çok bilmece üreten matematikçilerden biri olduğunu biliyor musunuz?
Şimdi de size çok bildik bir problem. Lütfen kendiniz çözmeye çalışın ve bir problem çözmenin keyfini yaşayın. Problemin çözümü haftaya bu sayfada yer alacak nasıl olsa! Siz kendinizi deneyin ve bu keyfi yaşayın.
Uzayda sonsuz sayıda odası olan bir otel hayal edin. Ve diyelim ki, sonsuz sayıda turist otele gelmiş olsun. Fakat tam herkes odalara yerleşmişken, birden ortaya geçikmiş bir turist çıkıyor.
Buyrun bakalım! Bütün odalar dolu. Şimdi ne yapacaksınız? adamı nereye yatıracaksınız?
Bu problemi Ece Temelkuran'nın "Matematik sevinç dolu bir şeydir. Çünkü "bilmek" korkuyu azaltır. Matematik, deli adamların çocuklara zorluk olsun diye uydurduğu bir şaçmalık değil, hayatın kendisidir; kendisindendir." diye başlayan makalesinden hagayretliler için alınmıştır.
Asal Sayılar rastgele değilmiymiş?
ABD'deki Boston Üniversitesinden araştırmacılar, asal sayıların dağılımının bir düzene bağlı olabileceğini ortaya çıkarmışlar.Asal sayılar, yalnızca bire ve kendilerine tam olarak bölünebilen sayılar. Bu sayılardan ilk altısı, 2, 3, 5, 7, 11, 13. Bilinen en büyük sal sayıysa, dört milyon basamaklı. Bugüne kadar kimse, asal sayıların herhangi bir kurala bağlı olup olmadığını anlayamamış. Araştırmacılar, birbirini izleyen asal sayıların arasında kaçar rakam olduğunu ve bunların sayılarının nasıl değiştiğini incelemişler. İlk altı asal sayının (2, 3, 7, 11, 13) aralarındaki rakam sayısı sırasıyla 1, 2, 2, 4 ve 2. Rakam sayılarının arasındaki farklarsa, +1, 0, +2, -2 ve +2. Araştırmacılar, ardışık asal sayıların arasındaki rakam sayısının farkının, bir ölçüde önceden tahmin edilebilir olduğunu görmüşler. Bu farklar ard arda sıralandığında, pozitif bir sayının ardından çoğu kez onun toplamaya göre tersi geliyor. Tıpkı yukarıdaki örnekte +2'den sonra -22nin gelmesi gibi.
200 binden fazla bilgisayarın kullanıldığı 2 yıllık bir çalışma sonucunda, 6 milyon 320 bin 430 basamaklı en büyük asal sayı tespit edilmiş.
6 milyonun üzerinde basamağı olan en büyük Mersenne asal sayısını, 17 Kasım 2003 tarihinde Michael Shafer isimli Amerikalı bir üniversite öğrencisi bulmuş. Sayının gerçekten bir Mersenne asıl sayısı olduğu doğrulanmış. Yeni bulunan asal sayıyla Mersenne asallarının sayısı 40'a çıkmış. En büyük asal sayı 2 üzeri 20.9960.11 - 1 olarak ifade ediliyor.
BİLİM DÜNYASINDAN Bilimciler beynin özel bir bölümünün matematikle uğraştığını buldular. Diskalkuli'li ( hesap yapamayan) coçukların beyinleri araştırılırken bu sonuca ulaşıldı. Bulgular, daha iyi bir aritmetik eğitiminin yolunu açabilir.
Beynin o bölgesi aslında, matematikle ilgili değil. Ancak, hacimsel imgenin ilintili olduğu iç ön kıvrım, Albert Einstein'da alışılmadık derecede büyüktü.
matematik ilginçtir
................1x8+1=9 ..............12x8+2=98 ............123x8+3=987 .........1234x8+4 =9876 ........12345x8+5=98765 ......123456x8+6=987654 ....1234567x8+7=9876543 ..12345678x8+8=98765432 123456789x8+9=987654321
Matematikte niçin (-2) ile (-2) nin çarpımı (+4) tür? Haftanın beş günü işe otobüs ile gidip geldiğinizi varsayalım. Her sefer bir milyonluk bir biletle yapılıyor. On milyon tutarında on tane bilet aldınız. Hergün gidiş geliş kullandıkça iki tanesi eksiliyor. Bunun eşitlikteki yeri (-2) dir. Siz bu işi beş gün süresince yani 5 kez yaparsanız (-2)x(+5)= 10 olur. Diyelim ki bayram tatilinin iki günü o haftanın Perşembe ve Cuma günlerine geldi ve tatil. Bu kez yapmanız gerekeni yapmıyorsunuz. İki günlük 4 bileti kullanmıyorsunuz. Bu hareket, yapmanız gerekene göre negatif yani ters yönde bir harekettir. Hergün bilet almak yerine iki gün süresince hiç bilet kullanmıyorsunuz.İki kere negatif hareketi "-2" bilet üzerinde yapınca o hafta elinizde (-2)x(-2) =(+4) bilet kalıyor.
HARDY ve RAMANUJAN
Ramanujan Putney'deki bir hastanede ölüm döşeğinde yatarken Hardy onu ziyarete giderdi. O gün de her zamanki ulaşım aracı olan taksi ile gitmişti. Ramanujan'ın yattığı odaya girdi. Hardy, konuşma başlatmaktaki her zamanki beceriksizliği ile, muhtemelen daha selamlaşmadan ve mutlaka ilk söz olarak:
- Geldiğim taksinin numarası 1729'du. Bana çok alelade bir sayı gibi geldi.
dedi. Ramanujan'ın buna yanıtı şuydu:
- Hayır Hardy!.. Hayır Hardy!.. Çok ilginç bir sayı. İki küpün toplamı olarak iki ayrı şekilde ifade edilebilen en küçük sayı. | |
| | | starl!k
Mesaj Sayısı : 13 Rep : 4 İtibar : 33 Yaş : 33 Nerden : Antalya
| Subject: Re: İlginç Matematik Bilgileri Tue Jun 02, 2009 1:26 am | |
| Pi Sayısı
Kısaca bir dairenin çevresinin çapına oranı, p sayısını verir.
İnsanoğlu, aslında çok önemli vazifeleri olan bu sayı üzerinde çok
düşünmüştür. Yıllarca tam olarak bir değer bulamamakla beraber, gerçek
değerine en yakın sonuçları kullanabilmek için çaba sarfetmişlerdir.
p' nin kronolojik gelişimine baktığımızda günümüzde dahi tam bir sonuç
bulunamamıştır. Çeşitli formüller üretilmesine rağmen sadece her seferinde
gerçek değere biraz daha yaklaşılmıştır. Arşimet 3.1/7 ile 3.10/71
arasında bir sayı olarak hesapladı. Mısırlılar 3.1605, Babilliler 3.1/8,
Batlamyus 3.14166 olarak kullandı. İtalyan Lazzarini 3.1415929, Fibonacci
ise 3.141818 ile işlem yapıyordu. 18.yyda 140, 19yyda 500 basamağa kadar
hesaplandı. İlk bilgisayarlarla 2035 basamağı hesaplanırken günümüzde
milyonlarca basamağa kadar çıkılıyor. İşin ilginç tarafı, hâlâ tam bir sonuç
yok. Herhangi bir yerinde devir olsa iş yine kolaylaşacak. Ama henüz öyle
bir şeye de rastlanmadı. Şu anda bilinen değerden birkaç basamak:
pi=3,1415926535897932384626433832795028841
971693993751058209749445923078164062862089
986280348253421170679821480865132823066470
938446095505822317253594081284811174502841027.. | |
| | | starl!k
Mesaj Sayısı : 13 Rep : 4 İtibar : 33 Yaş : 33 Nerden : Antalya
| Subject: Re: İlginç Matematik Bilgileri Tue Jun 02, 2009 1:26 am | |
|
| Gerekli Malzemeler
o Kağıt
o Kalem
o Hesap Makinesi
Bir parça kağıda 10 sıra çizgi çiziniz ve arkadaşlarınızdan birine ilk sıraya bir sayı yazmasını söyleyiniz. Bir başka arkadaşınızdan da ikinci sıraya herhangi bir sayı yazmasını söyleyiniz. Şimdi arkadaşlarınıza bu iki sayıyı toplayıp üçüncü sıraya yazmalarını söyleyin. Bu şekilde son yazılan iki sayıyı toplayıp bir alta yazmaya devam etmelerini söyleyiniz. Tam arkadaşlarınız 7. sıraya geldiklerinde hemen 7. sıraya yazılan sayıyı 11 ile çarpıp sonucu bir kağıda yazın ve kağıdı katlayıp bir kenara koyun. Arkadaşlarınız 10 sırayı bu şekilde sayılarla doldurduklarında onlardan bu on sayının tamamını toplamalarını söyleyiniz. Ve sonra, katladığınız kağıdı açıp sizin sonucu onlardan çok daha önce bulduğunuzu gösterebilirsiniz..
Matematik Bunun Neresinde?
1. sayı : a1
2. sayı : a2
3. sayı : a1+a2
4. sayı : a1+2a2
5. sayı : 2a1+3a2
6. sayı : 3a1+5a2
7. sayı : 5a1+8a2
8. sayı : 8a1+13a2
9. sayı : 13a1+21a2
10.sayı: 21a1+34a2 olur.
Bu on sayıyı topladığımızda 55a1+88a2=11(5a1+8a2) sayısını elde ederiz ki bu 7. sayının 11 katıdır. |
| |
| | | starl!k
Mesaj Sayısı : 13 Rep : 4 İtibar : 33 Yaş : 33 Nerden : Antalya
| Subject: Re: İlginç Matematik Bilgileri Tue Jun 02, 2009 1:27 am | |
| Geleneksel matematik profesörü; ya dalgındır, ya da böyle olduğuna inanılır.
Genelde, kayıp şemsiyesini arayarak insanların arasında dolaşır. Sınıfa
arkasını dönüp; kara tahtaya bakmayı yeğlemiş 'a' yazmıştır, 'b' der, 'c'
demek istemiştir, ama doğrusu 'd' dir. Onun deyişlerinden bazıları kulaktan
kulağa aktarılarak günümüze kadar gelmiştir. İşte bunlardan bazıları;
-'Bu diferansiyel denklemini çözmek için bulana dek denkleme bakmalısınız.'
-'Bu ilke öylesine genel ki hiçbir uygulaması yoktur.'
-'Geometri, doğru olmayan şekiller üzerinde doğru mantık yürütebilme
sanatıdır.'
-'Benim bir güçlüğü yenme yöntemim güçlüğün etrafından dolanmaktır.'
-'Yöntem ile araç arasındaki fark nedir? Yöntem iki kez kullandığımız
araçtır.'
Her şeye rağmen bu tip geleneksel Matemetik profesöründen bazı şeyler
öğrenebilirsiniz. Size hiçbir şey öğretmeyecek bir Matematik öğretmeninin
gelenekselleşmeyeceğini umalım...(Free Web site hosting-Freeserves.com) | |
| | | | İlginç Matematik Bilgileri | |
|
| Permissions in this forum: | You cannot reply to topics in this forum
| |
| |
| |